I mit arbejde som socialpædagog og som coach er jeg blevet meget opmærksom på, hvor vigtigt det er, at vi har det godt psykisk, når vi skal arbejde sammen med eller med mennesker. Hvis vi ikke trives, hvis vi er stressede og føler os presset, hvis vores bæger er fyldt, skal der ikke så meget til for at hyle os ud af den, og især andre mennesker kan trigge os eller irritere os og skubbe til vores grænser. Og igen, hvis vi ikke har det godt, risikerer vi at blive negative og endnu mere stresset, og det smitter af på vores omgivelser. Det kan være vanskeligt for os at tænke rationelt og se nye løsninger. Måske kan det også være svært for os at handle professionelt i forhold til vores arbejde og de mennesker, vi har med at gøre, når vi er fyldt op. Det at sætte grænser for sig selv og for andre og holde fast i vores værdier kan være svært. Der er mange påvirkninger udefra f.eks. love, regler, ledelsesbestemte beslutninger o.m.a. som man skal forholde sig til. Af og til noget som man ikke er enig i, men hvordan kan man så være i det eller ja, sætte sine grænser.
Mange af os har som helt små lært, at vi skal være omsorgsfulde og være der for andre, før vi tænker på os selv. Det skal vi bestemt også, men det er sandelig også vigtigt, at der er en balancemellem at være omsorgsfulde for os selv og for andre, for ellers risikerer vi at brænde ud og/eller at gå ned med stress.
Hvordan vil du kunne være der for andre, hvis du ikke kan være der for dig selv?
”Pas på dig selv, når du passer på andre” er til jer som team eller som enkeltpersoner. Gennem "Pas på dig selv, når du passer på andre" vil I få effektive redskaber til at skabe positive relationer til hinanden som team, men også til de mennesker I passer og plejer, eller er sammen med i løbet af dagen. Især vil I lære, hvordan I bliver bedre til at passe på jer selv, så I så vidt muligt kan være i balance og handle hensigtsmæssigt overfor hinanden og de mennesker, I har med at gøre. Ofte kan vi ende i konflikter og stress, hvis vi ikke kan se relationen som noget positivt og konstruktivt, og som noget vi kan lære af. Hvis vi ikke selv er i balance, er det endnu vanskeligere for os at arbejde professionelt med disse udfordringer.
Målgruppen kan f.eks. være lærere, pædagoger, social- og sundhedshjælpere/assistenter, sygeplejersker og evt. ledere indenfor dette område, men kan også være til privatpersoner eller til andre arbejdspladser, da vi jo alle på en eller anden måde har relation til andre mennesker privat og i arbejdslivet.
Det er i det sociale samspil og i relationerne, vi udvikler os.
Jeg ser det som min vigtigste og fornemste opgave at hjælpe dig til at blive bedre til at passe på dig selv, så du bedre kan stå ved dine værdier og sætte grænser på en konstruktiv måde, men især også at give dig værktøjer til at få en større indsigt og bevidsthed i egne mønstre, og ikke mindst en større forståelse og indsigt i dine relationer og omgivelser.